Сукачівське НВО "ЗОШ І-ІІІ ст. - дитячий садок"

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2021 » Лютий » 9 » Відкритий урок з української літератури в 11 класі на тему "Іван Багряний «Тигролови». Жанрові особливості.
12:04
Відкритий урок з української літератури в 11 класі на тему "Іван Багряний «Тигролови». Жанрові особливості.

    

Тема: Іван Багряний «Тигролови». Жанрові особливості. Вольовий характер Григорія Многогрішного. Родина Сірків, майор Медвин.

Мета: формувати навички літературознавчого аналізу, характеристики образів; розвивати усне мовлення, вміння сприймати й осмислювати художній твір, логічне мислення; заохочувати учнів до виховання активної життєвої позиції та вміння її відстоювати.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: портрет Івана Багряного, текст роману «Тигролови», ілюстрації до твору

                                                     Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Слово вчителя

   З настанням української державності ми якось краще почали усвідомлювати, що «нашого цвіту – по всьому світу». Тепер добре знаємо, що українці живуть у всіх частинах планети. Нелегка доля змушувала їх у різні часи покидати рідну землю і шукати щастя в далеких краях.

   «Тигролови» - один із тих художніх творів, який дарує нам образне бачення «трудних днів» українських переселенців, що утворили на Далекому Сході величезний за розмірами край під назвою Зелений Клин.

2. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Робота над романом «Тигролови».

1.1. Складання паспорту твору

Рід: епос

Тема: боротьба за виживання в умовах тоталітарного режиму; життя українських переселенців на Далекому Сході.

Ідея: утвердження людяності та сміливості, перемога добра над злом.

Проблематика: проблема протистояння особистості тоталітарній системі; добра і зла: злочину і кари; морального вибору; волі до життя; людини і природи; життя і смерті; роль українських звичаїв і обрядів у родині.

Експозиція: опис ешелону – «Дракона». «Вирячивши вогнені очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетра і вогненним хвостом замітаючи сліди, летів дракон».

Зав’язка: утеча Григорія Многогрішного з потяга смертників: «Всіх лежачих перерахували. Нема лише одного. А виявлений «секрет» був такий: у вагоні, у тім, середнім, тридцять другім, знайдено сліди диверсій – чотири дошки були двічі перерізані ножем упоперек. Тільки арештант, тільки той, хто має надлюдське терпіння і надзвичайну волю і любов до життя, може проробити таку роботу».

Розвиток дії: Григорій, блукаючи по тайзі, рятує Наталку від ведмедиці: життя Григорія з родиною Сірків; мисливські пригоди.

Кульмінація: Многогрішний убиває майора Медвина.

Розв’язка: Григорій і Наталка переходять Маньчжурський кордон.

Епілог: собака Заливай повертається до Сірків зі звісткою від Наталки і Григорія, а потім утікає в пошуках Наталки.

1.2. Слово вчителя

Прочитавши твір до кінця, замислюємося над питанням: а чи потрібен він нам, сучасним українцям, сучасній Україні? Спробуємо дати відповіді на ці питання в ході характеристики образів героїв, захисті ваших проектів.

1.3. Повідомлення учнів

Образ головного героя Григорія Многогрішного увібрав у себе чимало рис характеру самого автора: він не скорився, не змирився з нав’язаним йому статусом в’язня жахливої системи й залишився Людиною.

  Ми ще не бачимо героя, але вже відчуваємо його людську неординарність. Дуже багато перетерпів, щоб не впадати у відчай. Про його високу моральність та духовну шляхетність говорить епізод зустрічі із родиною Морозів.

   Він не супермен, ні надлюдина, це просто довершена у всіх відношеннях цілісна особистість.

   Внутрішня скромність Григорія виявляється у стосунках з Наталкою. Взаємна зацікавленість переходить у кохання, в якому обоє не хочуть зізнаватися.

  Але , незважаючи на вроджену делікатність, Григорій не здатний пробачити своїм кривдникам. Більше того – він прагне помсти і добивається її. Розстрілюючи свого ворога, він мстив не тільки за себе, за свою покалічену молодість, а й за скривджену Батьківщину.

Проблема. Григорій і Наталка: чи схожі вони на наших кривдників? (Учні висловлюють свої думки, сперечаються)

1.4. Родина Сірків (повідомлення учнів)

Відзначають, що родина – заможна. Автор показує, що такий світ можуть створити тільки люди вільні духовно і матеріально. Атмосфера в родині звіроловів тепла, домашня, як і навколишня природа.

  Кмітливість і відвага стали спадковими рисами сім’ї Сірків.

  Мати працьовита, любляча, турботлива. У хаті в неї прибрано за старим українським звичаєм. Свою любов до рідного краю – далекої України – мати передавала й дітям: вони співають українських пісень, беруть участь у старовинних обрядах.

  Грицько, сірків син, став для втікача другом і братом.

  Наталка Сірківна – горда лісовичка, мисливець і звіролов, хоче в усьому бути першою, ніжна й любляча донька, яка шанує предківські звичаї і точно відчуває красу природи. Та найбільше вона розкривається у коханні до Григорія.

  Майор Медвин – негативний образ. Дізнавшись про втечу Многогрішного, Медвин згадує того в’язня – «диявол в образі людини». «Що він з ним не робив!...»

   На самому початку цей в’язень сказав своєму мучителеві: «Я тебе переслідуватиму все твоє життя. І всі ми, що тут пройшли».

1.5. Складання таблиці «Позитивні та негативні образи твору» (Робота в групах)

Позитивні образи твору

Григорій Многогрішний

Молодий хлопець з україни, політв’язень. Сміливий, відважний. Любить народ, свою Батьківщину

Денис Сірко

Хороший і люблячий батько; кмітливий і відважний мисливець

Сірчиха

Працьовита, любляча, турботлива мати

Грицько Сірко

Вправний, сміливий, з повагою ставиться до своїх батьків

Наталка Сірко

Ніжна й любляча донька, вірна й кохана подруга

Негативні образи твору

Поїзд-дракон

Уособлює тоталітарну систему. Потужні паровози носять імена двох історичних постатей – Йосифа Сталіна і Фелікса Дзержинського

Майор Медвин

Втілення могутності й вищості. Жорстокий, ненависний.

 

1.6. Творче завдання

Відомо, що роман закінчується щасливо. Молодята, благословенні батьками, завдяки своїй сміливості й винахідливості переходять кордон й опиняються в безпечному місці.

Пропоную придумати кінцівку цього роману. Можна малювати, відображати в картинках.

ІІІ. Підсумок уроку

1. Чи потрібно вивчати цей твір зараз? (Вислухавши відповіді учнів, робимо висновок)

  Цей роман дійсно нам потрібен, бо з його сторінок промовляє до нас жива історія, яку потрібно знати кожному, аби цінувати день сьогоднішній. Своїм гнівним осудом тоталітарної системи І.Багряний застерігає від помилок прийдешні покоління. Разом з тим письменник виражає глибоку віру в краще майбутнє свого народу.

2. Оцінювання роботи учнів на уроці.

IV. Домашнє завдання

Скласти тестові завдання за романом «Тигролови». Написати сенкан: «Григорій Многогрішний», «Майор Медвин»

 

 

 

Переглядів: 149 | Додав: tata | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Лютий 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
Архів записів
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz