Передивитись відеоурок Тема «Розв’язування типових генетичних задач»
https://www.youtube.com/watch?v=cNtfkFSb6xc
Написати в зошит
Практична робота№2
Тема «Розв’язування типових генетичних задач»
Мета: удосконалити навички складання схем схрещування, навчитися розв’язувати генетичні задачі.
Хід роботи
Розгляньте приклади розв’язків і розв’яжіть наведені задачі.
Моногібридне схрещування, повне домінування
Умова. Чоловік з ластовинням, серед родичів якого усі мали ластовиння, одружився на жінці без ластовиння. Від цього шлюбу народилося три доньки з ластовинням. Одна з них взяла шлюб із чоловіком без ластовиння. Які діти можуть народитися в цієї пари?
Розв’язок
• Уводимо умовні позначення.
А — наявність ластовиння
(оскільки в шлюбі людини з ластовинням і без нього народжуються діти з ластовинням)
α — відсутність ластовиння
• Складаємо схему схрещування.
(рядок генотипів і фенотипів батьків, розділений знаком «х» схрещування) (рядок гамет: з кожної пари в гамету потрапляє одна хромосома)
(рядок нащадків: генотипи нащадків отримують, з’єднуючи почергово генотипи яйцеклітин із генотипами сперматозоїдів, фенотипи визначають за генотипами)
Відповідь. Із ймовірністю 50 % народяться діти з ластовинням чи без нього.
Моногібридне схрещування, неповне домінування
Умова. Наявність прямого волосся в людини зумовлена рецесивним геном, а кучерявого — домінантним. Тато має кучеряве волосся, а мама — пряме. Усі їхні діти мають хвилясте волосся. Як пояснити появу прямого волосся в онуків, якщо діти взяли шлюб з людьми, що мають хвилясте волосся? Яка частина онуків матиме пряме волосся? Розв’язок
• Уводимо умовні позначення.
А — кучеряве волосся
α — пряме волосся
Аα — хвилясте волосся
• Складаємо схему схрещування.
Відповідь. Народження онуків із прямим волоссям можна пояснити тим, що усі особи з хвилястим волоссям є гетерозиготами і несуть рецесивні алелі; 25 % онуків матимуть пряме волосся.
Моногібридне схрещування, ознака зчеплена зі статтю
Умова. У батьків, які мали нормальний кольоровий зір, народилося кілька дітей з нормальним зором і один хлопчик із дальтонізмом. Як це пояснити? Які генотипи батьків і дітей?
Розв’язок
• Уводимо умовні позначення.
ХD — нормальний кольоровий зір
Xd — дальтонізм Складаємо схему схрещування.
Відповідь: народження хлопчика із дальтонізмом спричинене гетерозиготністю матері за геном дальтонізму; генотип матері — гетерозиготний, генотип батька — гомозиготний за домінантним алелем, генотипи дітей з нормальним кольоровим зором — гомозиготні та гемізиготні за домінантним алелем, гетерозиготні, генотип хлопчика з дальтонізмом — гемізиготний за рецесивним алелем.
Дигібридне схрещування, повне домінування
Умова. Блакитноокий темноволосий чоловік, батько якого був світловолосим, одружується на кароокій світловолосій дівчині з родини, усі члени якої протягом кількох поколінь мали карі очі. Яких нащадків і з якою ймовірністю слід очікувати від цього шлюбу? Врахуйте, що кароокість домінує над блакитноокістю, а ознака темного волосся домінує над ознакою світлого.
Розв’язок
• Уводимо умовні позначення.
А — карі очі
а — блакитні очі
b — світле волосся
В — темне волосся
Складаємо схему схрещування.
Відповідь: Усі діти будуть кароокими і з ймовірністю 50 % темноволосими.
Зчеплене успадкування
Умова. Відомо, що в дигетерозиготних людей за генами А і В у шлюбах з дигомозиготними за рецесивним алелем партнерами народжуються діти у співвідношенні А_В_ : A_bb : ааВ_ : aabb — 47 : 3 : 3 : 47. Як успадковуються гени А і В? Визначте відстань між генами А і В.
Розв’язок
• Складаємо схему схрещування.
Визначаємо відстань.
Відповідь: гени А і В успадковуються зчеплено, відстань між ними 6 морганід.
Контрольна робота з теми «Спадковість та мінливість організмів»
10 клас, І семестр
І варіант
1 рівень
1. Кількість альтернативних ознак, яку враховують при моногібридному схрещуванні: а) 1; б) 2; в) 3; г) 4.
2. Ознаки гібрида, що проявляються в першому поколінні, називають: а) домінантними; б) рецесивними.
3. Кодон – це триплет нуклеотидів у: а) іРНК; б) тРНК; в) рРНК; г) ДНК.
4. Кількість типів гамет, що утворює гетерозиготний організм: а) один; б) два.
5. Зчепленими зі статтю генами у людини називають ті, що розташовані: а) в 21-й парі хромосом; б) в різних парах хромосом; в) в 23-й парі хромосом.
6. Ознаки людини, які успадковуються зчеплено зі статтю, – це: а) дальтонізм; б) група крові; в) гемофілія; г) колір очей. ( по 0,5 бали за кожне питання)
2 рівень
Дайте визначення поняттям:
мутації, гетерозис, поліплоїдія. (по 1 балу за кожне поняття)
3 рівень
1. Чим зумовлені межі норми реакції і від яких факторів вони можуть залежати? (1 бал)
2. Для чого одержують міжвидові гібриди? (1 бал)
3. Чим відрізняються гетерозиготні організми від гомозиготних? (1 бал)
4 рівень
1. У нормальних батьків народилася дитина – глухонімий альбінос. Визначити генотипи батьків, якщо відомо, що глухонімота і альбінізм – рецесивні ознаки. (2 бали)
2. У батьків з ІІ і ІІІ групами крові народилася дитина з І групою крові, хвора на серпоподібноклітинну анемію (незчеплене з групами крові аутосомне успадкування). Визначте ймовірність народження хворих дітей з ІV групою крові. (3 бали)
ІІ варіант
1 рівень
1. Домінантні та рецесивні ознаки розділяються за: а) подібністю; б) контрастністю; в) неодночасністю прояву.
2. Гомологічними називають хромосоми: а) однакові за формою; б) різні за формою; в) ті, що мають однаковий набір генів; г) ті, що мають різний набір генів.
3. Кількість типів гамет, що утворює гомозиготний організм: а) один; б) два.
4. Мутація проявляється у фенотипі в організмі: а) будь-якому; б) гомозиготному; в) гетерозиготному.
5. У селекції тварин використовують форму штучного добору: а) масовий; б) індивідуальний.
6. Генна інженерія є галуззю: а) ботаніки; б) генетики; в) біоніки. (по 0,5 бали за кожне питання)
2 рівень
Дайте визначення поняттям:
модифікація, штучний добір, алель. (по 1 балу за кожне поняття)
3 рівень
1. Які можуть бути наслідки спорідненого схрещування? (1 бал)
2. Охарактеризуйте близнюковий метод генетичних досліджень. (1 бал)
3. Поясніть організацію генома прокаріотів. (1 бал)
4 рівень
1. Полідактилія (шестипалість) і короткозорість передаються як домінантні аутосомні ознаки. Яка ймовірність народження дітей без цих аномалій у сім’ї, де обоє батьків мають ці вади та гетерозиготні за обома ознаками? (2 бали)
2. У батьків з ІІ і ІІІ групами крові народилася дитина з І групою крові, хвора на серпоподібноклітинну анемію (незчеплене з групами крові аутосомне успадкування). Визначте ймовірність народження хворих дітей з ІІ групою крові. (3 бали)
|