Тема: Іван Багряний «Тигролови». Жанрові особливості. Вольовий характер Григорія Многогрішного. Родина Сірків, майор Медвин.
Мета: формувати навички літературознавчого аналізу, характеристики образів; розвивати усне мовлення, вміння сприймати й осмислювати художній твір, логічне мислення; заохочувати учнів до виховання активної життєвої позиції та вміння її відстоювати.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрет Івана Багряного, текст роману «Тигролови», ілюстрації до твору
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Слово вчителя
З настанням української державності ми якось краще почали усвідомлювати, що «нашого цвіту – по всьому світу». Тепер добре знаємо, що українці живуть у всіх частинах планети. Нелегка доля змушувала їх у різні часи покидати рідну землю і шукати щастя в далеких краях.
«Тигролови» - один із тих художніх творів, який дарує нам образне бачення «трудних днів» українських переселенців, що утворили на Далекому Сході величезний за розмірами край під назвою Зелений Клин.
2. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Робота над романом «Тигролови».
1.1. Складання паспорту твору
Рід: епос
Тема: боротьба за виживання в умовах тоталітарного режиму; життя українських переселенців на Далекому Сході.
Ідея: утвердження людяності та сміливості, перемога добра над злом.
Проблематика: проблема протистояння особистості тоталітарній системі; добра і зла: злочину і кари; морального вибору; волі до життя; людини і природи; життя і смерті; роль українських звичаїв і обрядів у родині.
Експозиція: опис ешелону – «Дракона». «Вирячивши вогнені очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетра і вогненним хвостом замітаючи сліди, летів дракон».
Зав’язка: утеча Григорія Многогрішного з потяга смертників: «Всіх лежачих перерахували. Нема лише одного. А виявлений «секрет» був такий: у вагоні, у тім, середнім, тридцять другім, знайдено сліди диверсій – чотири дошки були двічі перерізані ножем упоперек. Тільки арештант, тільки той, хто має надлюдське терпіння і надзвичайну волю і любов до життя, може проробити таку роботу».
Розвиток дії: Григорій, блукаючи по тайзі, рятує Наталку від ведмедиці: життя Григорія з родиною Сірків; мисливські пригоди.
Кульмінація: Многогрішний убиває майора Медвина.
Розв’язка: Григорій і Наталка переходять Маньчжурський кордон.
Епілог: собака Заливай повертається до Сірків зі звісткою від Наталки і Григорія, а потім утікає в пошуках Наталки.
1.2. Слово вчителя
Прочитавши твір до кінця, замислюємося над питанням: а чи потрібен він нам, сучасним українцям, сучасній Україні? Спробуємо дати відповіді на ці питання в ході характеристики образів героїв, захисті ваших проектів.
1.3. Повідомлення учнів
Образ головного героя Григорія Многогрішного увібрав у себе чимало рис характеру самого автора: він не скорився, не змирився з нав’язаним йому статусом в’язня жахливої системи й залишився Людиною.
Ми ще не бачимо героя, але вже відчуваємо його людську неординарність. Дуже багато перетерпів, щоб не впадати у відчай. Про його високу моральність та духовну шляхетність говорить епізод зустрічі із родиною Морозів.
Він не супермен, ні надлюдина, це просто довершена у всіх відношеннях цілісна особистість.
Внутрішня скромність Григорія виявляється у стосунках з Наталкою. Взаємна зацікавленість переходить у кохання, в якому обоє не хочуть зізнаватися.
Але , незважаючи на вроджену делікатність, Григорій не здатний пробачити своїм кривдникам. Більше того – він прагне помсти і добивається її. Розстрілюючи свого ворога, він мстив не тільки за себе, за свою покалічену молодість, а й за скривджену Батьківщину.
Проблема. Григорій і Наталка: чи схожі вони на наших кривдників? (Учні висловлюють свої думки, сперечаються)
1.4. Родина Сірків (повідомлення учнів)
Відзначають, що родина – заможна. Автор показує, що такий світ можуть створити тільки люди вільні духовно і матеріально. Атмосфера в родині звіроловів тепла, домашня, як і навколишня природа.
Кмітливість і відвага стали спадковими рисами сім’ї Сірків.
Мати працьовита, любляча, турботлива. У хаті в неї прибрано за старим українським звичаєм. Свою любов до рідного краю – далекої України – мати передавала й дітям: вони співають українських пісень, беруть участь у старовинних обрядах.
Грицько, сірків син, став для втікача другом і братом.
Наталка Сірківна – горда лісовичка, мисливець і звіролов, хоче в усьому бути першою, ніжна й любляча донька, яка шанує предківські звичаї і точно відчуває красу природи. Та найбільше вона розкривається у коханні до Григорія.
Майор Медвин – негативний образ. Дізнавшись про втечу Многогрішного, Медвин згадує того в’язня – «диявол в образі людини». «Що він з ним не робив!...»
На самому початку цей в’язень сказав своєму мучителеві: «Я тебе переслідуватиму все твоє життя. І всі ми, що тут пройшли».
1.5. Складання таблиці «Позитивні та негативні образи твору» (Робота в групах)
Позитивні образи твору
Григорій Многогрішний
|
Молодий хлопець з україни, політв’язень. Сміливий, відважний. Любить народ, свою Батьківщину
|
Денис Сірко
|
Хороший і люблячий батько; кмітливий і відважний мисливець
|
Сірчиха
|
Працьовита, любляча, турботлива мати
|
Грицько Сірко
|
Вправний, сміливий, з повагою ставиться до своїх батьків
|
Наталка Сірко
|
Ніжна й любляча донька, вірна й кохана подруга
|
Негативні образи твору
Поїзд-дракон
|
Уособлює тоталітарну систему. Потужні паровози носять імена двох історичних постатей – Йосифа Сталіна і Фелікса Дзержинського
|
Майор Медвин
|
Втілення могутності й вищості. Жорстокий, ненависний.
|
1.6. Творче завдання
Відомо, що роман закінчується щасливо. Молодята, благословенні батьками, завдяки своїй сміливості й винахідливості переходять кордон й опиняються в безпечному місці.
Пропоную придумати кінцівку цього роману. Можна малювати, відображати в картинках.
ІІІ. Підсумок уроку
1. Чи потрібно вивчати цей твір зараз? (Вислухавши відповіді учнів, робимо висновок)
Цей роман дійсно нам потрібен, бо з його сторінок промовляє до нас жива історія, яку потрібно знати кожному, аби цінувати день сьогоднішній. Своїм гнівним осудом тоталітарної системи І.Багряний застерігає від помилок прийдешні покоління. Разом з тим письменник виражає глибоку віру в краще майбутнє свого народу.
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
IV. Домашнє завдання
Скласти тестові завдання за романом «Тигролови». Написати сенкан: «Григорій Многогрішний», «Майор Медвин»
|